شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون دولت الکترونيک عنوان کرد:

ارايه بستر بازار اپليکيشن ها در دولت همراه

باقري اصل

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰


معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به افتتاح فاز نخست دولت الکترونيک در هفته آينده ، گفت : موضوع دولت الکترونيک يکپارچگي خدمات و همگرايي دستگاه ها براي ارايه سرويس است .

وايمکس نيوز- رضا باقري اصل معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات درباره دولت الکترونيک و فعاليت هايي که در اين حوزه انجام شده است گفت : موضوع دولت الکترونيک، يکپارچگي خدمات و همگرايي دستگاه ها براي ارايه سرويس است .
وي با اشاره به اينکه دستگاه هاي اجرايي در اين زمينه به حدي از بلوغ رسيده اند، افزود :  دستگاه هاي اجرايي تا جايي که نياز به تبادل اطلاعات و سرويس با دستگاه هاي ديگر ندارند تا انتهاي کار به مردم سرويس مناسبي ارايه مي کنند و در يک مدل تراکنشي کامل مي توانند تبادل داشته باشند.


ضعف دستگاهها در تبادل سرويس ها با ساير دستگاهها است
باقري اصل  تصريح کرد : دستگاه هاي اجرايي در جايي ضعيف عمل مي کنند و يا متوقف مي شوند که نيازمند تبادل اطلاعات و سرويس با بقيه دستگاه ها هستند و اين توقف فقط  زيرساختي نيست و در يکپارچگي کردن در بستر مديريت، سياست گذاري استانداردهاي اطلاعات ، حکمراني اطلاعات و در نهايت شبکه، اطلاعات و سرويس ها نيز وجود دارد.
وي در ادامه اين گفتگو به حضور دولت الکترونيک در نمايشگاه الکامپ نيز اشاره کرد و اظهار داشت : براي دومين سال متوالي در دولت يازدهم سالني به دولت الکترونيک در نمايشگاه الکامپ اختصاص يافت و دستگاه ها با فعاليت هايي که بر اساس مصوبه نقشه اجرايي دولت الکترونيک انجام داده بودند در اين سالن حضور داشتند.
 
ارايه زيرساختهاي دولت الکترونيک توسط سازمان فناوري اطلاعات
معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات تاکيد کرد : سازمان فناوري اطلاعات بنا بر احکام قانوني و احکام قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است تا مسير و زيرساخت هاي اين يکپارچگي را فراهم کند و از اين جهت اين سالن با اين ويژگي تداعي کننده اين مفهوم بود .
وي  با بيان اينکه مفهوم راه اندازي اين سالن در الکامپ نشان دهنده بحث يکپارچگي دولت است ، افزود : دستگاه هايي که درحوزه دولت الکترونيک پيشرو بوده اند در بر پايي اين سالن مشارکت کردند و با ارايه سرويس هاي خود، جسارت ارايه سرويس در يک بستر يکپارچه را از خود نشان دادند. 
باقري اصل تاکيد کرد : حتي اگر به عنوان يک کاربر هم به اين سالن مراجعه مي کرديم متوجه تغيير نگرش دستگاه هاي حاضر در اين سالن به سمت يکپارچگي مي شديم.


برگزاري جلسه هماهنگي با دستگاه ها براي افتتاح دولت الکترونيک و همراه
وي در ادامه اين گفتگو ،  با بيان اينکه همه اين حرکت ها نويد اين را مي دهد که بتوانيم فاز اجرايي دولت الکترونيک و يکپارچه خدمت محور را عملياتي کنيم ، تاکيدکرد : با دستور وزير ارتباطات ، جلسه هماهنگي با دستگاه هاي مرتبط با اين موضوع برگزار شده است و در اين جلسه فعاليت هايي که براي خدمت محوري و يکپارچه سازي در دولت الکترونيک انجام شد را، با دستگاه هاي اجرايي مرور کرديم و با هماهنگي هاي انجام شده، فاز اول توسعه دولت الکترونيک هفته آينده افتتاح مي شود.
معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات در زمينه نحوه اطلاع رساني خدمات ارايه شده توسط دستگاه هاي دولتي نيز گفت : خدمات دولت به چند دسته ، خدمات دولت به دولت ، خدمات دولت به کسب و کارها و دولت به مردم تقسيم مي ود البته سرويس دولت به کارمندان هم در اين حوزه وجود دارد.
وي خاطر نشان کرد : هر دسته از اين خدمات وقتي نمود عيني پيدا مي کند که نخست کار مردم تسهيل شده باشد و دوم اينکه مردم بتوانند از يک پنجره واحد، دسترسي خود را به اين خدمت داشته باشند.
باقري اصل به همکاري با سازمان امور استخدامي در اين حوزه اشاره کرد و گفت : بر اين اساس خدمات دستگاه هاي اجرايي با همکاري سازمان امور استخدامي، براي نخستين بار در کشور احصا شد و باز مهندسي دستگاه هاي اجرايي کشور هم بر اساس شناسنامه خدمات، انجام مي شود .
 
راه اندازي درگاه ملي دولت هوشمند
وي اظهار داشت : شناسايي پنجره اي واحدي که از طريق آن خدمت ارايه مي شود ، گام بعدي بود که براي اين هدف، درگاهي به نام درگاه ملي دولت هوشمند راه اندازي شد ، بطوريکه  از طريق اين درگاه شناسنامه خدمات دستگاه ها  به عرضه عموم گذاشته شود تا سرويس هاي که فعال مي شود در اين پورتال قابل نمايش باشد .
معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات کار پوشه و دولت همراه را دوگام  اساسي ديگر در اين حوزه عنوان کرد که باعث نمود عيني خدمات يکپارچه براي مردم مي شود .
وي با اشاره به افزايش تعداد کاربران اينترنت پرسرعت از 3.5 ميليون به 50 ميليون کاربر پرسرعت نيز خاطر نشان کرد : اين نويدي است براي اينکه خدمات را ،در بستر يکپارچه بر روي تلفن همراه هوشمند ارايه کنيم و همچنين بستري براي دستگاه هاي اجرايي است که تاکنون براي ارتباط با مردم و ارايه سرويس به آنها از روش هاي حضوري ، دفاتر پيشخوان ، وب سايت و پيامک استفاده مي کردند.


طرح کار پوشه ايرانيان به صورت آزمايشي درحال اجرا است
 باقري اصل به کار پوشه ايرانيان به عنوان گام نخست در اين زمينه اشاره کرد و گفت : در کارپوشه ايرانيان براي هر کاربر ايراني يک کارپوشه ساخته مي شود و به اين صورت تمام ايرانيان مي توانند کارپوشه داشته باشند و براي انجام اين کار با دريافت اثر انگشت و احراز هويت به سادگي اين کارپوشه ايجاد مي شود و بعد از ثبت نام از دستگاه ها براي کاربر پيامک ارسال مي شود که اين طرح در حال حاضر به صورت آزمايشي در حال اجرا است.

وي تصريح کرد : موضوع کارپوشه در بستر دولت همراه ديده شده است و از طريق پيام هايي که در اين کارپوشه ارسال مي شود مي تواند ابلاغ يا نتيجه يک فرآيند و يا درخواست مجوز و نتيجه آن  به فرد اعلام شود و همچنين تقاضاي مدرک تحصيلي و يا پيگيري کاري در دستگاه و اداره اي باشد.
 
دولت همراه و ارايه سرويس هاي يکپارچه در بستر تلفن همراه
معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات گام دوم در اين زمينه را دولت همراه اعلام کرد و اظهار داشت : دولت همراه سامانه اي است که در اين سامانه سرويس هاي واحدي که دستگاه ها ارايه مي کردند به صورت يکپارچه در بستر تلفن همراه قرار مي گيرد ،  به طور مثال در پرداخت قبض به صورت يکپارچه و با همان بستر بانکي موجود عمل مي شود .

 
ارايه بستر بازار اپليکيشن ها در دولت همراه
 وي با تاکيد بر اينکه ودر دولت همراه، بستري هم مانند بازارهاي اپليکيشن ها  ايجاد شده است ،افزود : تمام نرم افزارهاي دولت، که احراز اصالت و تماميت داده اي ، کيفي و امنيتي مي شود؛ بر روي اين بستر قرار مي گيرد و مردم با اطمينان خاطر مي توانند از آن استفاده کنند.
باقري اصل با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه، تاکيد کرد: عملا بستر يکپارچه در آينده اي نزديک، فعال مي شود و با پيوستن دستگاه هاي مختلف به آن در دولت الکترونيک، آماده ارايه سرويس به مردم است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو